Rukis-müsli

Kuidas müsli valmistada

Kas oled valmis, et oma enda müsli peremeheks hakata? Pärast siit saadud teadmiste kasutamist, vaatad müsliletil olevat sodi nagu see oleks mõni pop-up reklaam, mis üritab sulle seapõiest aknaklaase pähe määrida.

Ainus õige müsli on isetehtud, sest vaid nii saab vältida masstoodangus olevaid kõrge suhkrusisaldusega ja säilitusainetega töödeldud marju, tera- ja puuvilju.

Kõik teame, et korralikule päevale paneb jalad alla vaid korralik hommik ja mis on korralik hommik ilma korraliku hommikusöögita. Kas hommikut saab üldse paremini käima tõmmata, kui nautides kergestiseeditavat kooslus kõigest, mida emake loodus meieni vaid kõige puhtamas vormis toob.

Kuid milline on sinu müsli?

Esmalt tuleb müsli valmistamisel otsustada, mis krõbedusaste sulle kõige rohkem meeldib, sest alles siis saad valida, kas alustad oma müsliteekonda üleõhtu müslist, kuivast/naturaalsest müslist või röstitud müslist.

Selle asemel, et alustada nimekirjast toorainetega, mida sul vaja läheb, alustame juhendist, mida saad oma kujutlusvõime ja isuga täiendada. 

Alles iga müslitüübi lõpus loetleme nimekirja soovituslikest toorainetest, mida oma müslis kombineerida.

Rukises me röstime müsli, seega alustame juttu endi käekäigust.

Röstitud müsli

Meie müsli põhjaks on kaerahelbed, mille hulka segame iga kilo kohta 150-200g pruuni suhkrut ja laotame pöidlapaksuse kihina ahjuplaadile. Seejärel röstime 5-10 minutit 170 kraadises ahjus või kuni kõik suhkur kenasti karameliseerub.

Pärast esmast röstimist võtame plaadi ahjust välja ja lisame hulka kergelt purustatud kui ka terveid metsapähkleid, kõrvitsa-, päevalille- ja seedermänniseemneid ning segame kõik kokku ja paneme tagasi ahju umbes 10-20 minutiks.

Kui sul ei ole ahju, võid müslit röstida ka pannil keskmisel kuumusel, kuid ilma õlita, suhkruga röstimisel ole pidevalt panni juures ja sega, kuna ilma järelvalveta võivad õlita kaerahelbed pannil küllaltki kiiresti kõrbema minna ja tekitada tuleohu.

Teise röstimise järel võtame plaadi ahjust välja, segame ja jätame jahtuma. Kui on jahtunud, lisame hakituna hulka pool-kuivatatud jõhvikaid ja paneme õhukindlasse anumasse.

Serveerimisel piima või jogurtiga lisame värskeid marju, maasikaid ja/või vaarikaid.

Kui tegutsed selle sama retsepti järgi, siis pane kõike tunde järgi, täpselt niipalju kui ise soovid, sest vaid nii saad endale kõige meelepärasema tulemuse.

Kui lisad kuivatatud marju, jälgi, et need ei oleks suhkruga kaetud/töödeldud, kuna kuivatatud puuviljad/marjad on niigi suhkrupommid ja selles müslis on suhkrut juba piisavalt. Liigne suhkur pole tervisele hea.

Õliga röstimine

Kui sa ei soovi kaerahelveste röstimisel suhkrut kasutada, võid selle asemel potis massiks kuumutada oliiviõli, mett ja/või näiteks pudruks purustatud banaane.

1 kilo kaerahelveste kohta pane 150-200 ml oliiviõli või kookosõli, 100-150 grammi  mett ja näiteks 2-3 purustatud banaani. Õrna kuumutamise tulemusel saadud ühtlane mass sega korralikult kaerahelveste hulka, laota plaadile ja rösti ahjus 170 kraadi juures, segades iga 15 minuti tagant kuni on ühtlaselt kuldpruunid. Kokku peaks röstima umbes 1-1.5 tundi, pärast mida lisa enda eelistuse järgi seemneid, pähkleid ja marju. Rösti aste samuti sõltuvalt eelistustest.

Kui kõik valmis ja jahtunud, pane õhukindlasse anumasse ja naerata rahulolevalt nii kaua, kui jaksad.

Valik asjadest, mida võib lisada vähese röstimisega (10-15 minutit)

Puuviljad (röstida kuni ära kuivavad):

  • jämedalt riivitud õun või pirn
  • jämedalt riivitud banaan

Seemned/pähklid:

  • päevalilleseemned
  • kõrvitsaseemned
  • india pähklid
  • hakitud mandlid
  • purustatud maapähklid
Valik asjadest, mida lisada pärast röstimist

Kuivatatud marjad:

  • jõhvikad
  • mustikad
  • kirsid
  • maasikad
  • pohlad
  • vaarikad
  • rosinad

Puuviljad:

  • kuivatatud õunalaastud
  • kuivatatud banaanilaastud
  • kuivatatud mango
  • tükeldatud datlid
  • tükeldatud kuivatatud aprikoos
  • kookoshelbed

Seemned/pähklid:

  • kanepiseemned
  • päevalilleseemned
  • seedermänniseemned
  • kõrvitsaseemned
  • india pähklid
  • hakitud mandlid
  • sarapuupähklid
  • parapähklid

Naturaalne röstimata müsli

naturaalne-müsli

Naturaalset müsli on kõige kergem teha, sest tuleb vaid valida soovitud toorained ning need kausis kokku segada ja ongi valmis.

Naturaalsesse müslisse sobivad kolmest kõige paremini peened kaerahelbed ja rosinad. Kuna röstimisel muutuvad peened kaerahelbed liiga krõbedaks ja kuivaks ning üleõhtu müslis leotamisel liiga pudiks. Sama asi rosinatega, mis röstmüslis muutuvad liiga kuivaks ja üheõhtu leotamisel imavad endasse liiga palju vett ja muutuvad franken-rosinaks, mis pole pooltki nii maitsev kui rosin või viinamari.  

naturaalne-müsli-1

Naturaalses müslis peaks kokku segama kõike, mida hing ihaldab koos proovida.  Võime näiteks anda ühe mõnusa tervisliku segu:

  • 2 tassi peeneid kaerahelbeid
  • 2 tassi kinoa helbeid
  • 1 tass hakitud mandleid/metsapähkleid
  • 1 tass tükeldatud kreekapähkleid
  • 1 tassi tumedaid ja heledaid rosinad või kuivatatud banaanilaaste
  • pool tassi tükeldatud kuivatatud marju (jõhvikaid/mustikaid/kirsse)
  • pool tassi tükeldatud kuivatatud aprikoosi ja mangot
  • pool tassi öko – kookoshelbed
  • pool tassi Goji marju
  • pool tassi kanepiseemneid
  • pool tassi kõrvitsaseemneid
  • pool tassi päevalilleseemneid
Mida lisada väheses koguses
  • teelusikatäis vanilli ekstrakti, kaneeli
  • näpuotsatäis soola
  • pool teelusikatäit pulberdatud muskaatpähklit

Kui kõik on kokku segatud, aseta see õhukindlasse anumasse. Naudi hommikul piima/jogurti ja värskete marjade/puuviljadega.

Üleõhtu müsli

uleohtu-musli

Selle müsli valmistamiseks kulub vaid mõni hetk, umbes  5 minutit, kui jätta poeskäik arvestamata.

Üleühtu müsli tuleb valmistada vähemalt päev ette ning see muutub iga päevaga, mis ta seisab, aina paremaks, kuni umbes neljanda päevani.

2-3 hommikuse portsu jaoks leia endale üks suurem kauss, kuhu sisse pane kogukas peotäis või 2 kaerahelbeid ning kata need ilusti piimaga ja lisa lusikatäis oma maitse järgi jogurtit.

Riivi jämedalt samasse kaussi banaan, õun(koos südamega) või muid puuvilju, mida soovid.

Haki peotäis kuivatatud marju ja puuvilju: jõhvikaid, kirsse, aprikoosi, datleid jms.

Kui soovid pähkleid ka lisada, siis ei soovita me sisse segada paksu koorega pähkleid nagu mandleid, sarapuu, kreeka- ja maapähkleid, kuna koortest tuleb müslisse üleõhtu mõru maitse.

Sega kõik, mis seni teinud oled, kokku ühte kaussi ja kata kauss toidukilega, et oleks õhukindel. Aseta külmikusse homset hommikut ootama.

Hommikul võid müsli täiustamiseks segada hulka värskeid või külmutatud marju ja erinevaid seemneid/pähkleid, nt. kõrvitsaseemneid ja päevalilleseemneid ja peale purustada mandleid, sarapuupähkleid või mida soovid ja arvad, et sobiks.

See on vaid juhend toiminguks. Lase kujutlusvõime valla, sest siin retseptis võib asendada pea kõik koostisosad endale meelepärasega.

Valik asjadest, mida lisada hommikul

Värsked puuviljad:

  • apelsin
  • kiivi
  • magus greip
  • mango
  • banaan

Värskeid/kuivatatud marju:

  • jõhvikaid
  • mustikad
  • kirsid
  • maasikad
  • pohlad
  • vaarikad
  • rosinad

Seemned/pähklid:

  • päevalilleseemned
  • seedermänniseemned
  • kõrvitsaseemned
  • india pähklid
  • hakitud mandlid
  • purustatud maapähklid

Soovitus meie peakokalt Jevgenijs Boikolt

Katseta erinevaid tooteid ning tähelda tõsiselt maitset, et leida endale kõige meeldivam ja jäta see meelde. Lisaks uuri toorainete tausta ja leia tootjaid, kes eelistavad kvaliteeti, rahulolu ja tervist kui jämedat rahakotti. Sest kui tarbijal tekib rohkem teadlik nõudlus kvaliteedi suhtes, siis on ka tootjatel ja toidutegijatel rohkem põhjust mõelda, pingutada ja leiutada.

Jäta kommentaar

Sinu emaili aadressit ei kuvata.